fredag 17 mars 2017

Jag sitter på världens rygg och knäcker den sakta

Den senaste veckan har inte varit så bra. För mycket plugg. För lite tid. Men samtidigt har det gått fint i slutändan och nu är allt gjort!

Efter skolan igår ville jag fira att den stora pluggtyngden var borta. Det ultimata vore att åka hem och ha det bra (typ sova och svara på mejl), men jag hade redan bestämt mig för att åka till Liquid... Liquid är en mötesplats för hbtq+ungdomar i Lkpg. Hade aldrig varit där tidigare, men när jag klev in genom dörren igår blev jag bara så glad. Jag känner ingen där. Hade ingen kompis med mig. Men platsen var pyntad med regnbågsflaggor och stämningen bara kändes så queer. <3

Legenden Yolanda Aurora Bohm hade skrivarworkshop den här gången. Och så läste hon sin egen poesi. Det var grymt. Jag insåg hur personlig hon var i vissa dikter. (Eller, i alla fall verkade det personligt.) Så vill jag också våga skriva! Bästa dikten var nog den om dysfori. 


Några dikter förstod jag inte. Det gick fort. Svåra ord. Men kanske blir det mer speciellt och mäktigt om en måste höra dikten flera gånger innan en hänger med!?

På workshopen var det simpla övningar som ändå är bra för att komma igång. Det var jättefint att höra vad de andra deltagarna hade skrivit och jättekul att träffa Yolanda igen. Är så glad för att jag trotsade livet och orkade åka bort. Kommer säkert besöka Liquid fler gånger. Kanske kan jag få med folket i Hbtqveden dit?!

kylan kryper krymper knäpper knäskålarna
klättrar upp upp upp
kastar kristaller
klippan krasar
katter kvävs
kippar efter andan

Idag är det fredag. En helt vanlig fredag med enkla lektioner. Jag har verkligen njutit av lugnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar