lördag 25 mars 2017

Fantastiska vidunder (filmmanuset) av JK Rowling

Det här är det bästa (och roligaste) jag har läst på länge. På riktigt. Jag vet inte vad jag ska säga.

Filmen såg jag på bio en gång i höstas, så nu när jag läste manuset var det som att uppleva filmen igen, men med större förståelse. Nu har jag fått lära känna karaktärerna lite bättre.

Och alltså, karaktärerna... Jag förstår inte hur Rowling kan skriva så bra. Jag älskar Jacob och hans genuina lättsamhet. Jag älskar Queenie och hennes uppriktighet. Och Newt som bryr sig så mycket, men samtidigt är typ sjukt introvert. <3 Tina gillar jag inte riktigt lika mycket, men det är nog bra, för då har hon plats att växa i de andra filmerna! Ett nice moment med henne är dock när de står på hustaket och stämningen är fett romantisk.... men så får vi veta att hon bara står och funderar ut strategier för att lösa ett problem. x)


Credence gillar jag dels för att han är en jätteintressant person, men också för att Ezra Miller spelar honom. <3 Med Grindelwald är det lite tvärt om. Han är en bra ond karaktär, men jag kan faktiskt inte föreställa mig Johnny Depp som honom. :c

Det är inte bara karaktärerna som är bra i det här verket, utan en massa annat. Till exempel får vi veta att magiker inte får gifta sig med världslingar (mugglare). Lite som rasismen och homofobin, maybe?


Jag hoppas att vi får se mycket av Credence i nästa film. Att han och Newt blir vänner. Och att Dougal är med. Dougal är mitt favorit"vidunder".

Till er som inte har sett filmen: Se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar