lördag 5 augusti 2017

Golden Boy av Abigail Tarttelin

Den här boken är annorlunda på ett annorlunda sätt. Framför allt hur den är skriven. I början tyckte jag den var tråkig. Det var för mycket (ganska torr) info från för många olika perspektiv. Sen vande jag mig och fastnade för själva berättelsen istället. Å ena sidan är det intressant att få veta vad alla karaktärer tycker, men å andra sidan fanns inget djup som fick mig att känna ett särskilt band till någon av dem.

Bokens syfte är verkligen att berätta en viktig historia och inte att vända läsarens känsloliv upponer.

Något som är konstigt imo: Att huvudpersonen Max är 15-16 år och alltid har vetat att han är intersex, men aldrig ens har googlat på begreppet. Boken verkar ändå utspela sig på 2010-talet, liksom. Idk vad författaren tänker om det, men jag vet i alla fall hur viktigt det är att få kontakt med folk som är lite lik en själv. Max skulle definitivt ha behövt en Mugglarportal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar