söndag 30 oktober 2016

I mitt namn - en bok om att vara trans av Moa-Lina Olbers Croall

(Läste för ut för några veckor sen.)

Här är en lista på saker jag uppskattar med boken:

  • Den är ny och inte gammalmodig
  • De personliga berättelserna är intressanta att läsa och är fint skrivna
  • Olika personer har intervjuats (till de personliga berättelserna). De har olika ålder, bakgrund, erfarenheter, identiteter osv.
  • Det finns en massa olika tips! Bland annat tips till cispersoner. Tips till transpersoner som vill utredas. Tips på böcker. Ordlistor. ...
  • Några av personerna som har intervjuats har jag träffat irl och de är mkt coola! Kul att se dem vara med i en bok <3
  • Boken är kort (omkring 200 sidor) och lätt att läsa
  • Bokens färgtema är lila. Min favvofärg yay

Saker jag inte tycker lika mycket om:

  • Typsnitten och textens stora storlek i vissa avsnitt var svåra att läsa. Mest för att jag inte är van vid dem, antar jag, men det störde min läsning. 
  • Ibland var texten lite väl lättläst. Så där förenklad så att formuleringarna såg lite fula ut.
  • Och jag är nog inte så bra på att läsa fackböcker. Inte ens I mitt namn. Fack fångar mig inte.

För att inte avsluta med det negativa kan jag dela med mig av av den enda bilden jag tog när jag läste boken. Tummen upp till estet!


"Och så vill jag rida ponnyer på Färöarna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar