tisdag 9 augusti 2016

Är en bokblogg som en offentlig läsdagbok?

Halloj alla fina!

Idag när jag satte punkt på den allra sista sidan i min läsdagbok, bestämde jag mig för att göra en bokblogg. Jag vill testa om jag klarar av det och om det kan hjälpa mig att bli mer bokkunnig. För tillfället läser jag inga bokbloggar aktivt, men jag har hittat några som verkar spännande att följa. I alla fall tänker jag inte ha några krav eller riktlinjer med denna blogg, utan kommer bara skriva vad jag känner för.

Detta betyder inte att jag kommer dissa fenomenet läsdagbok. Nope. Jag ska absolut införskaffa en ny, privat läsdagbok med riktiga papperssidor. Rekommenderar verkligen er alla att också skaffa en. För er egen skull. Ni behöver inte läsa andras läsdagböcker eller bokbloggar och ni behöver inte visa upp era läsdagböcker om ni inte vill. De kan leva upp till sitt namn och vara privata, som de flesta dagböcker brukar vara.

Tips till dagbokförandet:

  • Strunta i att sammanfatta bokens handling. Skriv istället ner vad du tyckte om boken. Det är mycket roligare att titta tillbaka på. Var genuin när du skriver tankarna. Tänk att ingen annan ska läsa dem och att bara du behöver förstå dem.




  • Skriv om boken så snart som möjligt. Betygsätt den med stjärnor, i alla fall. Ibland har jag inte orkat skriva förrän efter några dagar. Då har det varit svårt att komma ihåg hur jag faktiskt kände när jag läste boken och betygsättningen grundar sig mer på minnet än på den faktiska upplevelsen. Seeegt.


  • Fokusera på detaljer! Vad var bra? Vad var dåligt? Tröttna inte genom att känna dig tvungen att skriva om allt.


  • Bestäm vad du ska ta med. Jag läser en hel del korta, lättlästa barnböcker varje år, eftersom jag har småsyskon som strör böcker omkring sig. De har jag inte ork nog att ta med i dagboken. Jag skriver inte heller upp filmer. Har försökt göra det, men glömmer hela tiden.



Jag önskar mig själv lycka till med bokbloggandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar