lördag 28 oktober 2017

"Vi skulle kunna gå, men vi kan ju lika gärna utnyttja våra tunnelbanekort" - lärare T

Jag var i Berlin fyra dagar! Det var kul. Vi tittade på en massa sevärdheter och i klädaffärer. På kvällarna åt vi på restaurang tills klockan vara sent och på morgnarna gav vi oss av fort, för att slippa vårt sunkiga hostel.

Det sämsta var att vi promenerade så mycket att fötterna typ dog, att tyskarna föredrar kontanter framför kort, att det knappt fanns någon vanlig mataffär och att det inte fanns gratis dricksvatten. Det bästa var att gänget var kul och hade bra sammanhållning, trots att vi är så olika. Vi lärde oss lite allt möjligt. Och det var roligt att flyga!

Tyska är nice, verkligen. Jag blev typ besviken när vi kom tillbaka till Landvetter och skyltarna var på svenska och engelska. Värsta tråk. Det är så tillfredsställande att läsa tyska ord högt för en själv.


Övergiven Abhörstation på Teufelsberg. Vi står på Drachenberg.


Förintelsemonumentet.

Foto: Cornelia


Gammalt Stasi-fängelse. Vår guide var bäst. Först verkade han jättekonstig och jag skrattade nästan ihjäl av hans stela hälsning. Sen vande jag mig. Han pratade lågt, långsamt, tydligt. Var sparsam på orden och använde kroppsspråk, för att vi skulle förstå. Und wir haben fast alles verstanden!

Såpbubblor och Brandenburger Tor.
East Side Gallery (rest av Berlinmuren).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar